2007 Op weg naar en verblijf in Bangkok

Geen reacties op 2007 Op weg naar en verblijf in Bangkok
Reisverslag Rondreis Thailand 14-12-2007 t/m 30-12-2007

Dag 1 – Vrijdag 14 december

Nadat er vanaf woensdag 12 december al stroomuitval is hier in Zaltbommel, is het vertrek voor onze eerste grote rondreis in Thailand niet zoals we in gedachten hebben. Om 6.15u ‘s morgens gaat de telefoon. We dachten eerst de wekker, maar nee hoor, de 2e keer rinkelen hebben we door dat het onze mobiel is. Walter belt dat we toch niet bij hun kunnen douchen, want de verwarmingsketel is daar tot overmaat van ramp ook nog eens uitgevallen. Weer een tegenvaller. Was van een hele week in de wasmand, huis niet aan kant, koffers in het donker pakken, niet gedoucht, vertrekken we dan uiteindelijk om 8.15u naar Schiphol. Kim brengt ons weg, en zal er voor zorgen dat de achterblijvende vuile was en het niet opgeruimde huis in orde gaat komen tijdens onze afwezigheid. Wat een scheet hè. Onderweg hebben we het best koud en het begint zoetjes aan licht te worden.

Mooi op tijd, 12.35u, vertrekken we met Eva Air op weg naar Bangkok. Er ligt op de stoelen een dekentje, slofjes en een kussentje klaar. Dat is lachen. Na een uurtje krijgen we een zakje pinda´s en een drankje. Weer een uur later een warme hap, beef of vis naar keuze. We zijn benieuwd, want normaal is het vliegtuigfood nooit zoveel, ha, ha. Maar het valt niet tegen, een hacheeachtig vleeshapje, een warm broodje, wat rauwkost erbij, lekker fruithapje en een kop koffie met een chocolade taartje tot besluit. Hmmm.

Inmiddels kijken we op ons klokje, 16.30u Nederlandse tijd, en kijkend uit het vliegtuigraampje begint het buiten al aardig donker te worden. We zakken even onderuit en doen een klein hazenslaapje. Want bij de volgende blik op de horloge is het alweer 17.30u, dus dat gaat lekker. Ze komen nog eens rond met wat koffie en iets van een noodles soepje, wat we maar afslaan, en zo kruipt de tijd voorbij.  De lichten gaan uit en de bedoeling is eigenlijk dat je probeert slapen, maar dat gaat niet lukken natuurlijk. Om ongeveer 21.00u Nederlandse tijd gaan de lichten weer aan en krijgen we een lekker sapje aangeboden, en direct er achter aan een lekker ontbijtje, nou ja, vliegtuig lekker dan. Een broodje, omeletje, rösti, een worstje, toastjes met smeerkaar, weer het fruit en een lekkere kop koffie. Wat een eten allemaal als je alleen maar zit te zitten. Eigenlijk teveel, maar dit is alleen maar een luxe probleem. We hebben tussendoor ook nog wat lichte turbulentie, en zo vliegen we de route af naar het verre Bangkok.

Dag 2 – Zaterdag 15 december

Om 5.10u landen we op de luchthaven Suvarnabhumi in Bangkok. Hier is het de Nederlandse tijd +6u (in de winter). Dus thuis ga je naar bed en hier begint de dag. Eerst even zoeken naar een rookruimte, en eenmaal gevonden zijn we hier niet ingegaan, wat is dit smerig zeg. Op weg naar de bagageband kijken we onze ogen uit. Wat een mooie luchthaven hier.

Eenmaal buiten is het net of je met een plank op je kop geslagen wordt, wat een hitte zeg!!!!! Nu maar eens kijken of we een gids gevonden krijgen. Die moet hier ergens op ons staan te wachten, en ja hoor, we zien een Thais meisje met een bordje in de hand waar onze naam op staat. Dat kan dus niet missen. Even de hand geschud, kennisgemaakt over en weer. Haar naam is Luck, dat is makkelijk. Nu moeten we even wachten op een chauffeur, en die komt er ook al snel aan. We zijn erg benieuwd wat ons allemaal te wachten staat. De chauffeur rijd ons door Bangkok, en we zien al direct de vele smog die hier hangt, het kijkt gewoonweg grijzig hier.

De chauffeur zet ons netjes af bij het hotel dat wij geboekt hebben, het Tong Tara River Hotel. Om 7.45u checken we in bij het hotel en de eerste indruk is goed. Eerst even geld wisselen, want de koffer boy verwacht wel een fooitje van ons, volgens onze gids, is hier eigenlijk zowat verplicht. Ja, weten wij veel hoe het hier werkt. Hij sjouwt onze spullen netjes naar boven en zet alles op zijn plaats, en ja hoor, de handpalm komt vrij, en we leggen er 20 Bath in. Dat is ongeveer € 0,40, dus hier zeuren we echt niet over.

We hebben een kamer, 15 verdiepingen hoog, en inderdaad uitzicht op een rivier. Het raam laten we gesloten, anders hebben we de vieze smog binnen, en daar moeten we niks van hebben. We nemen een heerlijke douche, en hierna gaan we richting de ontbijtzaal. We hebben niet echt honger natuurlijk, maar toch maar eens even kijken. Het ontbijt is niet verkeerd. Er ligt veel wat we lekker vinden, Arikus neemt zelfs rijst met een gebakken ei, Hanny een sneetje witbrood met een lekker eitje, een lekkere jus orange erbij, en een kop koffie tot besluit. We kunnen er voorlopig wel even tegen. Het is wel vergane glorie deze eetzaal, ach ja, als het maar smaakt.

We besluiten even een rondje te wandelen hier in de omgeving. Onze eerste ervaring op straat in het verre Thailand. En wat voor één. We zijn helemaal onder de indruk, het is vies, het stinkt, iedere 10 meter een kraam die dan ook van alles aan het bakken en braaien is, en dan het massaal rijdende verkeer, gek hè, die smog. Gelukkig worden we om 11.00u opgehaald voor een klongtocht (boottocht) en een bezoek aan China Town.

We worden eerst in China Town afgezet, en Luck legt uit dat deze wijk een Chinese wijk in Bangkok is. Het is een soort markt, met honderden kramen en zo niet duizenden mensen. Wat een ervaring, druipende vis, lekkend vlees, bakkende Thai, gebakken insecten, enz. enz. We willen bijna zowat vluchten hier. Dit hebben we nog nooit eerder ergens gezien. Na ruim anderhalf uur lopen komen we aan bij een soort bootpier, met een restaurant. Hier krijgen we een lunch aangeboden, in buffetvorm. En die smaakt voortreffelijk. Hier zijn zelfs aardappels op het menu te krijgen.

Met ons buikje strak van het lekkere eten gaan we nu varen. We wachten even op de pier, en al snel komt de longtailboot aanvaren. Wat klauter en klimwerk en hier zitten we dan. Op de grond, alles van hout, een boot met een gigantische motor erop. We varen door de kanalen van Bangkok en kijken onze ogen uit. Wat een armoede heerst er hier onder de Thaise bevolking. En een groot contrast met de vele uit goud en mozaïek opgetrokken tempels, die tussen al dat bouwval staan te pronken. Het is wel genieten hoor, zo lekker op het water. Onderweg krijgen we wat visvoer. Hiermee kun je de vele, gigantisch veel, vissen mee voeren. Maar nu komt ook de man met de hamer op visite. Heerlijk zittend in de ronkende longtail boot, onder het genot van een wazig zonnetje, kunnen we ons met moeite overeind houden. Is dit nu een jetlag??

We moeten het nog even volhouden, want we gaan eerst nog een bezoek brengen aan een tempel, genaamd Wat Arun. Hier kijken we onze ogen uit. Wat een pracht en praal zeg. We lopen hier een hele poos rond en rond 15.30u worden we door onze chauffeur afgezet aan ons hotel. We besluiten een hazen slaapje te gaan doen, anders houden we het nooit vol. En dit doet ons goed.

Later op de avond hebben we zelfs even geen eetlust meer, al die vieze luchten overal op straat hebben er voor gezorgd dat we voor vandaag vol zitten. Wel gaan we op zoek of we ergens een kop koffie kunnen drinken en we lopen heel wat af. Op een gegeven moment zien we een poepie luxe hotel, Neman RiverSide, en hier gaan we lekker buiten op een terras aan de rivier zitten.  Een prachtig plekkie, voor ons gevoel lijkt het wel dat hier overal erg veel water is, en dat bevalt ons wel!!! We genieten hier van de heerlijke koffie, met een geweldig mooi uitzicht, en rekenen dan ook een behoorlijk prijsje af voor dit bakkie. Maar mag de pret niet drukken, op straat tussen de bakluchten, dat willen we niet.  Nu weer op weg naar ons hotel. Hier starten we de PC nog even die in de lobby staat om te MSNen met Kim, maar dit lukt nu niet. Dan maar eens snel ons bed opzoeken, het is echt de hoogste tijd!!!

Dag 3 – Zondag 16 december

Na een heerlijke nacht slapen zitten we om 8.00u aan het ontbijt. En het is niet slecht, ook niet geweldig, maar meer als genoeg om de dag mee te beginnen. Om 9.00u worden we opgehaald, met zoals blijkt, een vaste chauffeur voor deze vakantie, hij heet WAT, en dan LUCK, onze gids, die ook de hele rondreis bij ons blijft. We bezoeken eerst een bloemenmarkt, Pak Klong Talaad. En hier is het zo mooi, wat een prachtige bloemen hier, en dan de grote hoeveelheden van dit alles. Ze zitten hier zelfs bloemen te rijgen om er allerlei kunstwerkjes van te maken. We kijken onze ogen uit. Hierna gaan we naar een groente markt, waar je ook weer ogen tekort komt. Dit zie je bij ons echt nergens. En dan de vele verschillende specerijen, niet te vergeten de vele pepers, die snijden gewoon in je neus.

En de tijd vliegt, dus is het tijd voor een lekkere hap. We gaan nu buffet lunchen op een boot, weer een andere als gisteren. Hier is het nog beter, en het smaakt dan ook voortreffelijk. Na al dit lekkers gaan we een bezoek brengen aan de meest vereerde plaats van het land, Grand Palace. Hier zijn diverse paleizen en tempels te bewonderen. Alles in het bezit van de koning, die hier heilig schijnt te zijn. Wel moet voor het betreden van het paleis en de bijbehorende tempels de knieën bedekt, hier hebben wij al op gerekend, en ritsen onze broek dan ook aan. Dit alles hier bekijken we dan ook met verbazing. Onze ogen komen tijd tekort. Wat je hier voor een pracht en praal ziet. O, o. Weer alles goud en glitter, en honderden bezoekers die ook vol belang stelling hier aanwezig zijn.

We nuttigen nog een lekkere kop koffie hier op het landgoed van de koning, en wandelen op ons gemak buitenom het paleis waar vele souvenirs winkeltjes zijn. Hier proberen we video bandjes voor de camera te kopen, want in alle consternatie van het gebrek aan stroom thuis, zijn we deze vergeten mee te nemen. En warempel, in een van de winkeltjes hier verkopen ze de videobandjes nog ook. Dat is mooi meegenomen. Nu met onze vaste chauffeur naar het hotel. We gaan vandaag eens even bij het zwembad van ons hotel kijken. Hanny neemt lekker een verkoelende plons en Arikus doet even een klein tukkie. Na een poosje gaan we snel douchen want we hebben bij Luck een buffet diner geboekt in de The Sky Tower, 84 verdiepingen hoog.

We worden om 17.00u opgehaald en gaan op pad. We stappen uit bij The Sky Tower en kijken onze ogen uit. Wat een hoogte zeg. Luck koopt kaartjes voor ons en  we gaan natuurlijk met de lift, een speed lift, naar de 77e verdieping. Hier is een soort museum gevestigd waar je de bouw van The Sky Tower in detail kunt aanschouwen. Na hier rondgelopen te hebben gaan we weer in de lift naar verdieping 84, waar je buiten op een draaiende schijf komt te staan zodat je Bangkok helemaal kunt bekijken. Wel griezelig en tevens ook heel interessant. Weer een hele belevenis. Nu weer in de lift want op de 79e verdieping zit het restaurant. Dit is een open ronding, net als de toren. Op alle 4 de zijden van de ronde zalen is er hier een buffet van verschillende nationaliteiten   aanwezig. We smullen ook hier weer van al het lekkers. Zo apart zeg. Je maakt hier wat mee hoor!!!! Zo’n anderhalf uur later nemen we weer de speedlift, maar dan naar beneden. In 12 seconden zak je 79 verdiepingen. Poeh, poeh!

Eenmaal buiten is er hier voor de deur van de Sky Tower een nightmarket, en leggen we hier meteen maar een bezoekje af. Weer honderden kraampjes, met erg goedkope leuke kleding, en natuurlijk niet te missen, de vele tientallen eetkraampjes. Hier tussendoor het krioelende verkeer, en dit is Bangkok!!! Nu moeten we op zoek naar een taxi, onze eerste taxi ervaring en dat valt niet mee. Wel hebben we er al voor gezorgd dat we een Thais adres kaartje van het hotel bij ons hebben, wat hier een must is, anders weten ze helemaal niet waar je moet zijn. En dat blijkt onmiddellijk. De eerste kijkt echt van, waar moeten die in hemelsnaam naar toe. De Engelse taal beheersen ze hier niet of nauwelijks. De derde taxi, die wil ons tegen een waarschijnlijk acceptabele prijs van 300 Bath afzetten op het juiste adres. Om 22.30u arriveren we bij Tong Tara. Hier proberen we nog een nieuwe internetpoging, maar na een half uur stoeien en vechten hebben we nog steeds geen verbinding via MSN. Even een stevige discussie met een dame van de receptie, maar ook hier snappen ze niets van alles wat je vraagt of zegt. Dan maar naar bed, morgen weer vroeg dag!!!!

Dag 4 – Maandag 17 december

Eerst genieten we weer van een lekker ontbijt. We worden om 8.45u opgehaald door Luck en onze vaste chauffeur Wat. We wennen al wat aan elkaar en Luck is een leuke gezellige meid die wel bij ons past.

Vandaag gaan we fietsen in Bangkok. Geen idee wat dit voor moet stellen. Mooi op tijd vertrekken we bij ons hotel en moeten we volgens Luck naar een bootpier. Dit duurt wel even voordat we hier aankomen. Het verkeer is een drukte van jewelste. Eenmaal bij de pier, voegen wij ons bij nog meer Nederlanders, waar we vandaag mee op gaan trekken. Met zijn allen stappen we in de longtailboot en hiermee maken we een overtocht naar de bush bush van Bangkok. Eenmaal aan de overkant aangekomen krijgen we eerst een tempel in ons vizier, het zal eens niet. Hierna gaan we naar een overkapping waar alle fietsen onder staan. Ieder kiest een fiets, en de bijbehorende gids voor deze fietstocht legt het een en ander uit. Er wordt wat gegrapt en gegrold, we hebben  een gezellig gezelschap bij ons. Gelukkig geen fanatieke fietsers, dus dat komt goed uit. Ook wij zijn geen wilde fiets fanaten.

En daar gaan we dan. Ook tijdens deze fietstocht is verbazing het juiste woord, wat is het hier prachtig overal. Supergroen, lekker rustig en behoorlijk schone lucht die je inademt. Verschillende gebieden lijken wel een jungle. Smalle fietspaadjes, aan beide kanten water en super groen. Ook is er een park waar we vissen voeren. Het zijn gigantisch grote vreemde vissen. Dan weer verder op ons fietske, maar nee hoor, van één fiets moest het zadel omhoog. Arikus regelt het wel even, maar die trekt het hele zadel eraf. En dat is lachen gieren brullen, dat snap je wel. Onze route gaat verder en we stoppen bij een schooltje. Erg leuk om hier even te kijken. Alles is hier open, zelfs de honden  lopen door de klas, het kan hier allemaal. Wel hebben ze allemaal dezelfde school kleding aan en dat kijkt erg leuk. Naast dit schooltje staat een tempel waar de jongens als monnik terecht kunnen. Vreemde wereld hier, maar het kijkt wel heel vredig. Na weer een stuk fietsen, valt bij Hanny het kussentje wat achterop zit, van de fiets. Je snapt het al, weer reden tot schateren. Hierna maken we een stop bij een teak houten Thais huis. Lekker een kop koffie drinken, € 0,40 per kop, dat zijn pas prijzen. Hier hangen ook prachtige vruchten aan de bomen die we mogen proeven, zo lekker.

Huppakee, we springen weer op de fiets en vervolgen onze route. Tussendoor maken we nog even een stop bij een werkhalletje waar allerlei citronella middeltjes gemaakt worden, veelal muggen verdrijvers, met de bedoeling dat we natuurlijk wat kopen. En dat doen we dan ook, we kopen wat tuinfakkels die ook de functie van muggen verdrijven hebben. Hier is de fietstocht bijna aan het einde en plaatsen we de fietsen op dezelfde plaats terug en geven de fietsgids een fooitje.  We wandelen rustig weer terug naar de boot pier. Hier nemen we weer de longtailboot terug naar de overkant waar we in onze taxi stappen. Heerlijk hoor, staat gekoeld en wel op ons te wachten, wat een luxe!!!

Aangekomen bij ons hotel staat de klok op 13.00u. We besluiten om zelf een taxi te nemen naar het MBK shopping center waar we over gelezen hebben. Schijnt het grootste shopping center van Bangkok te zijn. Dit levert weer een lange taxi rit op, want wat is Bangkok toch ongelooflijk groot zeg. Aangekomen bij het MBK center, vallen we opnieuw van de ene in de andere verbazing. Tig verdiepingen hoog met allerlei warenhuis artikelen tegen spotprijzen. We kopen niet meer als een zonnebril voor Hanny. Wel genieten we hier ook nog van een lekkere ijsco met banaan, en natuurlijk de gebruikelijke chocolade saus. Hmmm. We wandelen in de omgeving nog wat rond en wordt het stiekem aan tijd de taxi terug te nemen naar ons hotel. Vanavond hebben we een dinercruise met de Grand Pearl boot geboekt.

Hiervoor worden we om 17.45u worden we opgehaald. Onderweg nog wat andere toeristen oppikken bij verschillende hotels en dat zorgt dat we pas om 19.00u bij de pier aankomen. Hier is het een drukte van jewelste. En het valt wel op dat veel dames in het lang zijn en wij staan hier in ons toeristen kloffie!!! Krijgen we op ons kloffie ook nog een mooie verse orchidee opgespeld, om naar later blijkt hiervan een foto te maken, en om 19.30 is het tijd om op de boot te gaan. We hebben een prachtige plaats, lekker buiten aan de rand van het bovendek. Het ziet er allemaal geweldig mooi uit hoor. We voelen ons net de koning en de koningin. Wat een luxe om dit allemaal mee te mogen maken. En dan het voortreffelijke uitgebreide buffet diner, onder het genot van een drankje en een live muziekje. Lijkt wel LOVEBOAT, ha, ha!! Rond 22.00u gaan we aan wal en brengt de taxi ons weer netjes terug bij ons hotel. Toch nog even een nieuwe poging om MSN te openen maar tevergeefs, het werkt dus echt niet!!!
Dan eerst nog even ons reisdagboek bijwerken, wat wel nodig is dit goed bij te houden. Er gebeurt hier zoveel op een dag, het is bijna niet te beschrijven. En om 24.00u sluiten de oogjes, op naar morgen!