2010 Bangkok

Geen reacties op 2010 Bangkok
Vrijdag 08-01-2010 Terug naar Bangkok Hotel Navalai River Resort

Na moeilijk in slaap komen, uiteindelijk toch wel doorgeslapen. En als je dan voor onze doen al zo vroeg op bed ligt, dan word je vanzelf om net voor zevenen wakker. En dat zonder wekker. Even lekker buiten zitten, wat foto’s schieten, en dan weer zo’n heerlijk douchje, pleetje doorspoelen met een bakje water, en de dag kan weer van start gaan. Om 8.15u zitten we aan het ontbijt, wat hetzelfde is als gister. Nu moeten we ons zien te vermaken tot 11.00u want dan gaan we terug naar Bangkok. Eerst met de boot weer naar de pier, en hier krijgen we om 12.00u een heerlijke lunch voorgeschoteld, en direct de mededeling dat de trein naar de River Kwai 40 minuten vertraagd is. Ach ja, in Nederland is het niet veel anders hè, en het is goei weer hiero, dus dat mag de pret niet drukken.

Om 13.30u gaan we met de bus naar het station, waar we uiteindelijk pas om 14.30u  vertrekken. Hier maken we met de boemeltrein weer een mooi ritje, alleen nu basic, op houten bankjes. En we zien weer erg veel moois onderweg. We moeten al wel bij een stationnetje voor de River Kwai uit de trein. Hier staat een bus klaar om ons verder te vervoeren. Zo heh, het is alweer 16.00u, en we moeten nog naar Bangkok, en het is ook nog weekend. We zijn benieuwd hoe lang dit gaat duren. Met een klein stopje onderweg van 10 minuten komen we in een gekte van auto’s terecht, we staan meer stil als dat we rijden. En de ambulances rijden af en aan. Wat wil je in een stad met meer dan 13 miljoen inwonders. Tony bedenkt een ander plan en laat transferbusjes op een parkeerplaats van een benzinepomp komen, en zodra we hierin overgestapt zijn, komen we uiteindelijk om 20.00u in Hotel Navalai River Resort aan. Nu weer inchecken, kamer nr 402, net eentje hoger als de vorige keer. De airco maakt wel herrie, maar niet zo extreem als op onze eerste kamer. Eerst maar eens even “luxe” douchen. Wat kan een mens toch blij zijn met elektra en een warm douchje!!!

Nu nog even een hapje eten en we blijven vanavond bij ons hotel, op het lekkere terras. We bestellen een licht verteerbare spaghetti bolognese. Hier genieten we weer van, en inmiddels is het 22.30u. We maken wel nog een rondje in de buurt van het hotel, en gaan dan naar onze kamer. Alles aan de stroom, laptop, telefoons, camera’s. Ook even de koffers opruimen en kijken wat we morgen nodig hebben. Dan nog even email checken, Msn’en met Kim, en is het echt bedtijd. Weer erg laat………1.30u.

Zaterdag 09-01-2010 Hotel Navalai River Resort naar Chatuchak Market

De eerste vrije morgen deze vakantie. Om 7.00u spontaan wakker, en weer voor de wekker uit. Heerlijk even op het balkon een kop koffie drinken, theetje zetten en genieten van het mooie uitzicht. Even douchen, en lekker ontbijten op het terras aan de rivier. Na het ontbijt maar eens even de Lonely Planet doorspitten, hoe we vandaag bij de weekend markt kunnen komen. We gaan nu voor het eerst zelf met de rivier express (de watertaxi), en kopen we de kaartjes bij de desk hier aan ons hotel. Voor 13 bath pp (26 eurocent) zitten we ruim 35 minuten in de boot. Uitstappen bij pier Sathorn. Dit lukt ons prima tussen al die Thai.

Nu op naar de Skytrain, een metro in Bangkok. Even vragen aan een mannetje, maar die begint langdradig allerlei verhalen op te hangen. Volgens hem is de markt nu gesloten. Nou ja, da ken nie. Staat overal dat het zaterdag en zondag van 8.00u tot 18.00u open is. Dat maakt hem dus niet geloofwaardag en kappen we het verhaal af. Wel wijst hij ons de weg naar het opstappunt van de Skytrain. Hier weer even zoeken en vragen, en ja hoor, we worden overal netjes geholpen. Eerst geld wisselen volgens de stationswacht. Ik dacht, waarvoor in hemelsnaam, maar hiermee moet je in een automaat kaartjes kopen en kun je gepast betalen. maar hiermee moet je in een automaat kaartjes kopen en kun je gepast betalen. Het gaat per zone, volgens de hulpvaardige stationswacht voor onze route 6 zones, en ja hoor, 40 Bath, drie kwartier in de Skytrain. Hier kan Nederland nog een voorbeeld aan nemen. We moeten bij Siam ook nog overstappen en direct staat  hier de volgende klaar om naar de markt te gaan. We springen er in een kijken toch nog wat angstig of we wel de juiste hebben, en ja hoor, helemaal goed. Een geweldig systeem.

En daar zijn we dan, op de Chatuchak Market. De grootste van Thailand. We weten niet wat we zien. Komen eerst aan bij een prachtig park. Al die Thai zitten hier op een matje te genieten van allerlei hapjes en drankjes. Wat een mooi spul hier. Moet je echt voor in Thailand zijn. Wij onder een boom even wat drinken en een peukie, en dan maar eens de markt op. We zijn benieuwd, er zijn al honderden zo niet duizenden mensen ons voorbij gelopen. Maar eenmaal op de markt merk je dit niet. Wat is dit achterlijk groot en veel. En wat je allemaal ziet, niet uit te leggen. Overal bakken, braaien, honderden kledingkramen met meest Thaise maten, dus niks voor onze welvaartsbuikjes, honderden honden in kooien, met en zonder hondenkleding waar hier hele kramen van zijn, echt zielig, eekhoorns aan kooitjes vastgebonden en hopen dat iemand ze koopt, muizen, konijnen met jurkjes aan, en zoal meer. Maar ook galerieën met kunst en schilderwerken, de mooiste van de mooiste, ja wat eigenlijk niet. Sodeju zeg. We hebben ook nog kip en gebakken spek van een kraampje op, en das toch zo lekker hier!!!! Nu maar hopen dat onze darmen dit accepteren.

Zo verstrijkt de dag en om 17.00u besluiten we naar de Skytrain terug te lopen. Nu is het helemaal een gekte van mensen. Maar ik heb gelezen dat hier per dag wel 20.000 bezoekers op deze markt afkomen. En dat klopt wel. Zo lijkt het in ieder geval wel. De terugroute verloopt ook weer perfect, na de skytrain nemen we weer de expressboot, met oranje/gele vlag, die brengt ons netjes bij Hotel Navalai River Resort terug. Inmiddels alweer 19.00u. Helemaal lam zitten we hier op het terras te genieten van een lekker koud drankje. Dan naar de kamer om lekker te douchen. Een kop koffie erbij, en tussentijds even de email checken. Niets spannends. We besluiten even naar een ander hotel te gaan kijken, het New Siam Riverside. Hier ploffen we neer om wat te eten. Maar na zo’n tien minuten gaan we snel weer verder. Het is er best druk, en er lopen maar 2 obers. Veel tafels nog niet afgeruimd, dus we kiezen eieren voor ons geld. We gaan gewoon weer in het straatje naar Khao San Road, bij Wild Orchid Villa eten. Even niet op houten stoelen maar lekker een schuimrubbertje onder de billen. We smullen weer van al het lekkers, nemen wat kopjes koffie en een borrel na en Kweppie maakt haar verslag in orde. Om 23.00u gaan we op weg naar ons Navalai, en is het zo weer een uur of één voordat we onder  de lakens kruipen.

Zondag 10-01-2010 Hotel Navalai River Resort, Wat Po en Red Cross Snakefarm

Vandaag de laatste dag Bangkok. Eerst het gebruikelijke kopje koffie en thee op ons balkon, waar we samen tot een besluit komen, dat Navalai River Resort een luxe en mooi resort is voor Bangkok, maar de herrie van zowel het naastgelegen ijsblokjes fabriekje en de aanlegsteiger die vreselijk tekeer gaat, en dan nog de ronkende aircounit die alle warmte op het balkon achterlaat, het al met al toch wat is tegengevallen deze Riverside rooms. Eerst ontbijten en dan op pad. Vandaag gaan wij reizen door Bangkok per boot en Skytrain. Maar eerst gaan we de tijd opvullen tot 12.00u, want dan kunnen we online inchecken voor onze vlucht morgen naar Chiang Mai.

We gaan wandelend naar The Grand Palace, want we hebben gezien, dat dit te voet goed te doen is. Op weg hier naar toe nog wat tempeltjes bekijken, en weer opnieuw honderden zo niet duizenden toeristen die allemaal hetzelfde doel hebben, het bekijken van het mooie paleis. Wij lopen om het geheel heen, 3 jaar geleden hebben wij het helemaal binnenin bezichtigd. Maar zelfs wat boven de omheinde muur uitsteekt is nog steeds prachtig om te zien. We hebben niet veel tijd, en lopen dan ook stevig door. Op straat staan allerlei kraampjes die koperen centen, Boeddha’s, van klein tot piepklein, en zo al meer van deze oudheden, in diverse varianten verkopen. Mooi op tijd komen we weer aan bij Hotel Navalai River Resort waar we online inchecken. Even emailen naar de receptie, en die beloven de print klaar te leggen voor als we later hier terug komen.

We kunnen nu ongestoord op pad, en we hebben gisteren geoefend. Eerst gaan we bij pier 8 van de boot af om de liggende gouden Boeddha Wat Po te bekijken. En wat voor één, 45 meter lang en 15 meter hoog, geheel in het goud. Niet normaal, en zo mooi om te zien. En dan al die Thai, ze knielen, bidden, en geven tot slot ook nog hun weinige geld wat ze hebben uit, en stoppen het met veel plezier in de geldkisten, of het losse geld in schaaltjes die in rijen langs de gevel opgesteld staan. O, o, wat een vredig volkje toch  uiteindelijk. Weer terug naar de rivierexpres, waar we eerst weer een soort marktje (waar niet in Thailand) over lopen waar wel tig soorten gedroogde vis te koop is. En hoe het hier ruikt, het is maar goed dat we geen geuren kunnen toevoegen aan het verslag. Bah, bah. Hup, we springen op de boot, nu naar de Taiksin pier, om daar de Skytrain te nemen. We gaan eerst naar de Red Cross Snake Farm op zoek. We stappen uit bij station Saladeng, en vanaf hier, moeten we verschillende mensen vragen waar het is, en uiteindelijk na een hele trip afgelegd te hebben (allemaal te voet), zijn we bij de ingang aangekomen.  Maar………………..gesloten.

Ach ja, dan dezelfde kilometers maar weer terug naar de Skytrain. We genieten onderweg nog wel van een beker Thaise koffie aan een stalletje, en dan aangekomen bij de opstapplaats van de Skytrain, staat ie al klaar en springen we er hier weer in, op weg naar Siam district. Hier eenmaal aangekomen, is het er zoals overal in Thailand, poepiedruk. Wat een volk zeg. En dan die Shopping Malls, niet normaal. Wij willen vandaag het MBK shoppingcenter bezoeken. En de Sky Tower nog een keer bekijken bij daglicht. We lopen en lopen, af en toe een drankje, het is hier een walhalla van mensen, koopstalletjes en shoppingmalls, waar je ook loopt. Na gewoon opnieuw de weg vragen komen we aan bij het MBK shoppingcentre. En lees hier dat er 6000 shops in gevestigd zijn. We struinen alle verdiepingen af, en komen uiteindelijk crazy naar buiten, ha, ha. Weer opnieuw heel apart om te zien, maar niet te lang, dat is niets voor ons. Nu op weg naar de Sky Tower, en dat is ook weer veel verder weg als we dachten. Eenmaal aangekomen, is het eigenlijk niks anders als we al 3 jaar  geleden gezien hebben. Niet op de foto te krijgen dat maffe ding, dan maar weer terug. Inmiddels branden de voeten, en we zijn er nog lang niet.

Zo sjokken we hier door het koopwalhalla van Bangkok, Siam Sqare, van poep chique winkels tot prullenkraampjes, en komen total loss aan bij de Skytrain. Ja, ja, wel weer in één keer gevonden. Goed hè. We hebben direct verbinding met de Skytrain. Het is alweer 20.30u en we zijn er nog niet. Vanaf Taiksin station, moeten we een taxi zien te bemachtigen. Dit lukt dan ook niet, en na een 15 minuten zoeken en weer over een eetstalletjes straat te lopen, staat er wel een Tuk Tuk, die ons wel wil brengen. Alleen weet hij niet precies waar wij moeten zijn. En wij maar lachen achterin. Kweppie grapt en grolt met de bestuurder, zegt hem wel dat he must slow ride!!!! En dat doet ie netjes, de stakker. Na een keer of 3 stoppen en vragen onderweg waar hij moet zijn, gelukkig met het adreskaartje van ons hotel, hier onmisbaar in Bangkok, komen we uit bij Khao San Road, waar wij, met ons goedvinden afgezet worden. Wij kunnen hem toch niet vertellen waar wij precies moeten zijn, en TomTom, dat bestaat hier vrijwel niet. We geven hem 200 Bath, en lopen een laatste keer dit jaar over de geweldige backpackersstreet naar het restaurantje van gisteravond. Hier ploffen we doodop op een lekkere zitbank, en bestellen ieder weer een heerlijk gerecht.

Om 23.00u gaan we eindelijk weer terug naar ons hotel. Even de boardingpass vragen, die ze voor ons uitgeprint hebben klaarliggen. Nou ja zeg, krijgen we 2 velletjes papier, waar je niets van kunt maken. Totaal niet leesbaar. Inkt op!!!! Kweppie vraagt of ze geen beter kwaliteit kunnen printen. En dan kijken ze je net aan, op z’n Thais, van zoek het maar uit of zoiets. Niet getreurd, een andere oplossing zoeken. Dan maar een internetcafé zoeken. En wat schept onze verbazing, in het restaurant waar we net vandaan komen, printservice. Hier een borrel besteld, want de computers zijn allemaal bezet. Kweppie maakt intusen kennis met de computerboy hiero. Effe lachen, Kweppie is altijd voor een grapje te vinden, en 10 minuten later een prachtig printje hier via zijn Epson. We betalen 10 Bath per velletje, en keren weer huiswaarts naar Navalai. Zo dat is geregeld en na wat ruimen en inpakken gaan we onze laatste nacht Bangkok in.