2010 River Kwai

Geen reacties op 2010 River Kwai
Woensdag 06-01-2010 River Kwai Jungle Resort naar Kanchanaburi

Ja, ja, Driekie maakt vandaag Hanny wakker, en mooi op tijd. 5.45u. Dus dat is netjes, en wat nog belangrijker is, we hebben heerlijk geslapen. We drinken eerst een kop koffie op een stuk luchtiger balkon hè hè, douchen dan snel om op tijd uit te checken en om 6.30u nog een ontbijtje te pikken. Volgens de papieren komen ze ons om 6.40u ophalen, dus enige haast is wel op zijn plaats. Het is perfect gelukt, ontbijtje net op en daar komt iemand van de reisleiding ons ophalen. We stappen in de minibus en denken op weg te gaan naar de River Kwai. Maar na zo’n 10 minuten door Bangkok te rijden, stoppen we bij een grote touringcar bus waar nog meerdere touristen in zitten. Tot onze grote verbazing zien we hier dat Tony, onze gids van vorig jaar bij de longtailboat tour, hier ook de gids is. Das erg leuk, je begint zelfs al mensen te herkennen!

Maar ook al meteen de eerste negatieve groepservaring, een half uur wachten in de bus op een aantal personen die volgens de gids niet weten dat ze zo vroeg opgehaald worden bij hun hotel. Zie je, daar zitten we dan, netjes op tijd, en hier maar wachten. Ruim een half uur later vertrekken we dan eindelijk naar Kanchanaburi. Onderweg een stopje van 10 minuutjes waar we een lekkere kop koffie drinken. En Driekie moet nodig naar het toilet, maar komt hier snel van terug. Hier alleen een hurktoilet, en met een grote boodschap in gedachten en de angst dat het broekie en de beentjes onderspetteren, stapt ie met nog volle darmpjes in de bus. Onderweg verteld Tony van alles over de geschiedenis van Kanchanaburi. We krijgen op het einde ook nog de gelegenheid om per longtailboat naar The Bridge te varen i.p.v.de bus en dat doen we, 150 Bath pp, dat kost de kop niet. Na een leuk boottripje komen we aan bij The Bridge, en we krijgen hier 20 minuten de tijd om wat rond te kijken. Aangezien wij hier vorig jaar al 3 dagen rondgestruind hebben, weten we wel wat te doen. Wij gaan naar de lekkere koffiebar. Hier kan Driekie ook verlost worden van zijn poepie, en hij komt even later opgelucht van het toilet. Das mooi meegenomen. En je gelooft het niet, weer wachten in de bus, weer dezelfde personen die zich niet aan de tijd houden. Weer 20 minuten verlies, wat er voor zorgt dat we maar 15 minuten bij de begraafplaats hebben, om wat tijd in te halen. Hierna gaan we op weg naar de pier om naar The River Kwai Jungle Rafts te varen waar we 2 nachten gaan verblijven. Hier komen we om 12.25u aan. Alles in de longtailboat, 8 personenen alle bijbehorende bagage. Hiermee varen we nog eens ruim een half uur, voordat we bij ons verblijf aankomen. En weer kijken we onze ogen uit. Wat leuk hier zeg. Heel erg verzorgt opgezet.

Nu eerst maar eens een blik werpen in our room, en das lachen. Twee bedden, een toilet die je met een bakkie water moet doorspoelen, een douchekopje aan een slang, wat je er mee moet dat moeten we nog uitzoeken, maar het doet echt leuk aan. Wel erg donker, maar dat mag de pret niet drukken. We worden gevraagd  om direct aan de lunch deel te nemen en dat doen we maar al te graag. Er is geweldig gekookt, hmmm. Natuurlijk blijft het wel rijst, rijst en nog eens rijst, maar dan allerlei lekkere vleesschotels erbij om dit tot een heerlijk hapje te maken. Hierna moeten we weer vrij snel in de longtailboat, want we gaan een bezoek brengen aan de Hell FirePass. Eerst een boottocht, daarna in een open pick-up. Een leuk ritje. En dan herhaald zich hetzelfde verhaal als vorig jaar, alleen nu met wat meer uitleg, wat een voordeel is met een gids erbij. Het is weer allemaal erg indrukwekkend, en na zo’n anderhalf uur hier geweest te zijn keren we weer huiswaarts. Wat wel een voordeel is, we hoeven niet alle trappen weer omhoog te klimmen, de gids weet een mooie relaxte weg, die ons naar de open pick-up lijdt. Helemaal overhit, het is tropisch heet en vooral erg benauwd, stappen we graag in de pick-up. Hierna weer lekker met de longtailboat en dan komen we even later aan bij ons mooie Floatel.

Hier verkennen we de omgeving, al is dit niet veel meer dan de 50 drijvende kamers, een bar, een koffiebar, centraal een keukentje, en dat was het dan wel een beetje. Wel heeft iedere kamer één zonnebed op een drijvend plateau, wat erg leuk is. We maken zo her en der wat kennis met andere personen en om 18.30u worden we bij het avondeten verwacht. Maar nu komt het, het is hier in de kamer zo verschrikkelijk donker, met een  petroleum lamp in de hand op zoek naar kleren, en dan ook nog douchen, dat valt niet mee. Je struikelt over alles wat je tegenkomt, en zitten er ook nog 2 gevaarlijke afstappies. O, o. das natuurlijk lachen geblazen. Driekie lijkt wel nachtblind. Bonk, bonk, overal stoot ie tegen aan. Maar we zijn uiteindelijk net op tijd voor het diner. En wederom verrukkelijk. Zelfs spareribs, waar Driekie dol op is. Om 21.00u worden we verwacht in een theatertje om een voorstelling te bekijken van de Mon stam, de bevolkingsgroep die hier in de bergen leeft. Ze voeren een dans op, maar dat vinden wij niet echt ons ding. Het is erg jankerig, en wij besluiten naar het barretje te gaan. Hier drinken we wat samen met onze buurman Peter, en kletsen over van alles en nog wat en om 23.00u gaan we ons bed opzoeken. We hangen het musquitonet uit, en proberen te slapen. Maar o, o, wat is het hier vies heet en benauwd. En airco zonder stroom, dat gaat niet werken. Dus wordt het een beroerde nacht van soppen en nat wakker liggen en tegen de tijd dat je eruit moet.

Donderdag 07-01-2010 River Kwai Jungle Resort, Wandelen Mon Village

Zijn we dus te laat wakker. Wel niet echt te laat, maar wel te laat om relax aan de dag te beginnen. Om 8.00u is het ontbijt en we zijn echt alles kwijt hier in het donker. Zoeken naar van alles en nog wat, en het valt niet mee. Kweppie neemt een koud douchje met het slangetje met douchekopje, en het water stroomt gewoon over de grond de rivier in, echt back to basic. En ook nu nog zweten. O, o. Om 8.10u ploffen we bij het ontbijt neer, en worden we voorzien van brood met een lekker gebakken ei, boter, jam, koffie en zoal meer. Ook komt onze gids Blije, wat een naam hè, even vertellen dat we al een kwartiertje later gaan vertrekken de jungle in op bezoek bij deze stam hier, de Mon. Nou ja zeg, niemand vind dit een goed plan, en zeggen we dat we niet mee gaan. We moeten nog even op ons primitieve potje de grote boodschap kwijt zien te raken, dus kunnen we niet op tijd mee.

Maar als we terug komen lopen, zien we de gids nog lopen. Dus sluiten we aan, en volgen wij de groep. Het is erg leuk om te zien hoe die mensen hier boven in de Jungle wonen. Echt relax. Pitriet woningen op palen, en ze kijken allemaal erg blij en gelukkig, met het kleine beetje wat ze hier hebben. Ook een groep olifanten leeft hier, en natuurlijk een tempel, ook hier.

We schieten wat foto’s en maken wat filmmateriaal, en keren terug naar ons Floatel. We hebben de rest van de dag vrij, en om 12.30u worden we weer verwacht aan de lunch. Hoef natuurlijk niet te vertellen hoe dit is, weer heerlijk, dat is inmiddels bijna vanzelfsprekend. Na de lunch babbelen we nog wat met andere Nederlandse gasten. We blijven met 2 koppels over die 2 nachten geboekt hebben. De rest is alweer vertrokken. Na een lekkere kop koffie gaan Driek en Kwep zelf nog een keer de jungle in om op ons gemak alles nog eens te bekijken. Lekker hier rond wandelen en te zien hoe de mensen hier leven. En een Thai slaapt overal. We komen ze overal tegen. Op de grond, in een stoel, in een hangmat, half op een brommer. Maf hoor.

We lopen naar onze kamer en je gelooft het niet, Driekie leest een boek, en Kweppie maakt het verslag weer up to date. Wat is het hier toch genieten van al die rust. Vandaag maar op tijd met een beetje daglicht op de achtergrond een douchje pikken, want gister was het zo aarde donker, das niks. Heerlijk joh, een koude straal uit een slang gekoppeld aan een soort brandkraan die je dan even open moet zetten, even naar adem happen en spoelen maar. Weer even ruimen en om 19.00u zitten we van het avondmaal te smullen. Er zijn inmiddels hordes Russen aangekomen en we kijken onze ogen uit. Bloot lijf, de wodka flessen op tafel, wat een volk zeg. We blijven hier tot zo rond 22.00u zitten met een lekkere borrel in de hand, en rond 23.00u kruipen we onder het laken. En de Russen…………..niet kapot te krijgen!!