2012 Halong Bay

Geen reacties op 2012 Halong Bay

Dag 5

Zondag 29-01-2012 Hanoi – Halong Bay

Zo, hier zijn we weer. Om 6.15u opgestaan, douchen, ontbijten en de koffers afgegeven, want deze blijven in het hotel omdat wij morgen hier weer één nachtje slapen. En het is droog, nog wel koud, maar alles beter als die miezer. Om 8.15u komt Sunny, dezelfde guide als gisteren, ons vandaag ophalen. En we moeten zeggen, ze zijn tot nu toe altijd stipt op tijd. Eerst nog even wat meer gasten ophalen, en zo koersen we de komende 4 uur richting Halong Bay. Onderweg wel een koffiebreak, in een erg leuk shoppingcentre gecombineerd met een koffiecorner. Na een half uurtje hiervoor uitgetrokken te hebben, gaan we het laatste uur van onze heenreis aan.

Eindelijk aangekomen in de haven van Halong Bay kijken we onze ogen uit. Honderden Vietnamese Cruise schepen liggen hier in voor anker en dan weet je wel hoeveel toeristen hier staan te wachten om er naar toe te gevaren te worden. In een tender, soort taxiboot, worden we naar onze Alova Cruise gebracht. Wat een belevenis zeg, en we weten niet wat we zien. Een leuke nette hut, met een veranda die te bereiken is direct vanuit onze hut, Geweldig! We krijgen een half uurtje om even alles te bekijken en het is een superboot. Alles ziet er goed uit.

Om half twee worden we verzocht aan de lunch deel te nemen, en das geen probleem, we kijken er naar uit wat dit zal zijn. Wat een lunch, verrukkelijk. Luxe gedekte tafels, super klaargemaakt en erg uitgebreid, hmmmm. Alleen de Chinese stokkies, zie je het al voor je, Driek en Kwep met stokkies eten, dat gaat het niet worden, we hebben het een paar keer geprobeerd, maar dan is het eten koud voordat we één happie binnen hebben, ha, ha. En met vork, mes en lepel, smaakt het heerlijk hoor!

Hierna gaan we met onze tender, die gekoppeld ligt met onze cruiseboot, naar Ti Top Island. Ook erg leuk om te zien. Maar nu komt het, 400 treden moeten er omhoog gelopen worden om een prachtig uitzicht te krijgen over al dit wonderschoons van Halong Bay. Maar Kweppie geeft het na 300 treden op, er is hier ook een plateau, waar voor Kweppie deze scene meer al dan genoeg beautiful is. Pfff. Je zou er zowat dood bij neervallen. Na even op adem gekomen te zijn hebben we hier dan ook erg mooie foto’s geschoten, en weer één uur later gaan we in de tender weer terug naar ons cruisechip. Nu staat er kanoën op het programma, nee, nee, wij doen hier niet aan mee. Veel te koud nu, als dat deze dag het beste weer tot nu toe geeft, maar echt niet goed genoeg om te kanoën, brrrr.

Wel kunnen we vandaag gelukkig gewoon in ons vest buiten,zonder tot op het bot koud te worden, en genieten hier volop van de tientallen karts gebergten, vissersdorpjes en alles meer wat hier links en rechts en in de verte te zien is. Er wordt ons nu verteld dat er dus 200 cruiseschepen dagelijks hier in Halong Bay rondvaren. Na een poosje rondgesnuffeld te hebben, en de camera’s hard gewerkt hebben, gaan we toch maar effies binnen zitten. Het koelt inmiddels toch weer flink af.

Kweppie gaat even de foto’s organiseren, want het wordt een beetje te gek nu. Al 350 foto´s geschoten en we zijn pas 4 hele dagen in Vietnam. En de tijd vliegt, en de kanoërs zijn snel terug, helemaal nat en verkleumd natuurlijk. Even later gaan we Vietnamese loempia’s maken, en die verorberen we direct als voorgerecht. Hierna worden de tafels weer super chique gedekt, met veel handgemaakt kunstwerk erop, en het diner, TOPPIE!! Na het diner drinken we nog een Vietnamees bakkie, om de gaten te stoppen in de sokken, ha, ha, en dat maakt dat het alweer 21.30u is. Driekie gaat nachtvissen, en vangt direct een vissie, en Kweppie kletst wat heen en weer met de leuke gasten, en we sluiten de dag vroeg af, voor onze doen dan hè. Effe nog de kachel opstoken en om 23.15 u liggen we onder de wol te schommelen en te draaien, want de boot ligt natuurlijk niet stil. Maar het is goed te doen, en nagenietend is dromenland dichtbij.

Dag 6

Maandag 30-01-2012 Halong Bay – Hanoi

Om 7.30u worden we bij het ontbijt verwacht, en ja, vroeg naar bed, vroeg op hè, hihi. Kweppie is dan ook vroeg wakker geschommeld, en geniet van het uitzicht. Waar heb je dit nou. De deur gaat open, en nee hè ……………het regent pijpenstelen. Ach ja, dat is om in de sfeer te blijven, maar niet heus,  pffff. Effe opfrissen, Driekie wake uppen, en op naar het ontbijt. Hier krijgen we ieder een porseleinen schaal gevuld met alles wat maar lekker is. Wat ziet er dit leuk uit en wat smaakt het heerlijk. Het is één en al lof voor het verblijf op onze Alova Cruise. Na het ontbijt, zo rond 8.00u gaan we met de tender en plu op pad om de grotten te bekijken.

We hebben nog nooit zoiets moois gezien. Fantastisch. Nu nog goede foto’s zien te maken, want wat is dit geweldig.  En………….het is DROOG in de grotten. Denk dat we maar hier blijven, ha, ha. Maar nee, we moeten een uurtje later weer naar buiten, en het plenst! Zeiknat stappen we in de tender, onderweg worden we natuurlijk nog natter, en das toch wel een domper. Gisteren dachten we dat één nachtje te kort zou zijn voor al dit moois, maar vandaag denken we daar heel anders over. We willen wel weer terug met ons natte pakkie. Voor ons vertrek varen we nog langs wat vissersdorpjes, en doet de kok een demonstratie van het mooie decoratiewerk wat hij gisteren bij het diner gebruikt heeft, gemaakt van aardappel, wortel, komkommer, e.d. Knap hoor!

We kletsen nog met een pas getrouwd stelletje uit China, een erg gezellig koppeltje, en ze willen dat we in hun trouwreisboekje een verhaaltje schrijven. Wij krijgen van hun een Chinees aandenken, wat geluk moet brengen. Dat kun je natuurlijk altijd wel gebruiken, want zonder geluk vaart uiteindelijk niemand wel. We voelen ons helemaal vereerd, leuk hoor! Tussentijds zien we de haven steeds dichterbij komen. Tot besluit nog een stukkie met de tender, en dan hebben we weer vaste grond onder de voeten. Eenmaal aan wal gaan we naar een hotel aan de overkant, waar we de lunch nuttigen. Ook dit is weer overheerlijk, dus kunnen we maar één ding zeggen, HET WAS FANTASTISCH! Jammer van het weer, maar de geweldige ervaring zal dit snel doen vergeten.

Nu met een 4 uur durende terugrit weer naar Hanoi. Onderweg zien we weer allerlei scooters de meest vreemde voorwerpen vervoeren, b.v. houten schotten van 2.50m breed dwars achterop, een koelkast 2.00m lang, in de lengte achterop. En zo kris kras tussen de auto’s door, niet te filmen. Zitten wij te zeuren over een thuisbezorgservice, ha, ha. Hebben ze hier niet nodig hoor! We komen om 17.00u aan in ons Hanoi A1 Hotel. Snel inchecken, een kamer 2 verdiepingen lager, room 201, en we merken op dat het nu een wereld van verschil is op straat, nog véél meer scooterverkeer. We hebben ons laten vertellen dat de TET viering nu echt achter de rug is en alle Vietnamezen gewoon weer aan het werk zijn gegaan vandaag. Dat is te zien en te horen. Wat een giller zeg, niet uit te leggen. En van al dit mafs laden de batterijen van ons meteen weer op, zo´n soort snel lader, en we besluiten het direct live te gaan bekijken. Het ziet er meteen gezelliger uit, de shopjes zijn open, de maffe gekte eromheen is een attractie op zich, geweldig.

We komen weer langs het Puppets Theater opgewandeld, en vragen alsnog of er plaats vrij is voor een voorstelling. En die van 20.00u reserveren we. We doden de tijd bij Highlands Coffee onder het genot van een heerlijk kop karamel koffie MET TAARTJE, hmmm, en vanaf deze hoogte, op de vierde verdieping, hebben we een nog mooier beeld over Hanoi´s maffe verkeerschaos. Het is nu tijd voor de Water Puppets Show. Naar het Theater gewandeld, en wat vinden we het fijn dat we dit toch zijn gaan bekijken. Een prachtige en vooral bijzonder knappe voorstelling. Allerlei houten Vietnamese poppen, uit het zicht met de hand bestuurd, die verschillende gebeurtenissen uitdragen. Hierbij live muziek en live gesproken, passend bij de voorstelling. Super hoor! Een geweldige afsluiter van ons Hanoi avontuur. Om 21.00u is dit alles afgelopen en koersen we weer naar ons hotel.

Onderweg nog een paar miljoenekes pinnen, en wat blijft het ingewikkeld al die nullen, maar het zal wel wennen van lieverlee, als dat je wel scherp moet blijven, één giller is genoeg! Zie je wel dat miljonair zijn niet zo simpel is, ha, ha. Ook nog even het verslagje bijwerken, de sociale contacten onderhouden. Krijg ook veel post van Facebook, maar dit werkt hier niet, het is geblokkeerd, tis tenslotte een communistisch land, dus ja. Dan nog effies de koffers nakijken, want morgen vliegen we naar Hué. Kijken wat we daar gaan beleven. Wordt vervolgd!