2012 Hué

Geen reacties op 2012 Hué

Dag 7

Dinsdag 31-01-2012 Hanoi – Hué

(we komen aan en we vertrekken weer, hi, hi)

We hebben het weer beleefd vandaag. Vroeg op, zonder kunst en vliegwerk, en het was direct een maffe drukte op straat. Effe wat aanrommelen, douchen, ontbijten en nu wachten tot 10 uur tot onze dropoff taxi ons naar de luchthaven brengt. Tussentijds lopen we nog een rondje in de omgeving van ons hotel, en ook nu weer, je blijft je ogen uitkijken.

Netjes op tijd, verloopt onze vlucht van 50 minuten in een prachtig vliegtuig van Vietnam Airlines voorspoedig. Eenmaal in Hué geland, je gelooft het niet …………………. de regen viel met bakken uit de hemel. En we zijn er nog niet, morgen geven ze daar nog zo’n volle dag K weer aan. Wij in de taxi naar het hotel, en daar aangekomen, zaten we te kijken wat te doen. We hebben na aankomst een stadswandeling op ons programma en voor morgen een tempeltour gepland. Thuis laat ik de hond nog niet uit met zo’n weer en nu lopen we al een week op straat te vernikkelen. En weet je wat, we zijn uiteindelijk direct weer vertrokken naar onze volgende bestemming Hoi An. De eigenaresse van het hotel bied duizend maal excuses aan, wat helemaal niet nodig is, wij gaan er tenslotte zelf vandoor. En over geld wordt niet gesproken, we kunnen er zonder schadepost vandoor, wat een super service. Wel hebben we de taxi naar Hoi An van het hotel genomen, wel zo netjes.

Toch ook erg jammer om te vertrekken, heel dubbel dus, want Hué was erg authentiek Vietnamees op het eerste oog. Maar kun je nergens fatsoenlijk lopen, modderpaden zijn het nu met plassen blub, dat wil je niet weten. Geen echt degelijk restaurant om lekker droog te eten, of een bakkie te doen, alleen golfplaten hokjes, zoals het hier gebruikelijk en normaal is, en vooral alles op straat. En toch wordt je hier de straat op gezogen, er is zoveel moois en mafs te zien. Maar bij droog weer is het al een Vietnamese bende, en nu hebben we er toch echt genoeg van. Niet te doen nu in die natte toelie. En we hebben het al een volle week berekoud, in ons vessie, iedere keer nat geregend, dus de maat is vol. En of je nou een jas aan hebt of een vest, dat natte pak en dan ook nog maar zo’n 10 graden, dat willen we echt niet meer.

Nu volgde de rit naar Hoi An met de bewuste taxi. Deze rit duurt 4 uur, een geweldig mooie rit, kriskras door de bergen, en een ellenlange tunnel. Het is de Hai Van Tunnel, de langste tunnel binnen Zuidoost Azie, 6.28 km, ligt op de weg tussen de twee steden Danang en Hué. En warempel, eenmaal door de tunnel heen is het droog, pffff. De chaufeur kun je geen woord mee wisselen, als je vraagt hoe lang het nog duurt, dan stopte hij bij een restaurant, geweldig!!

Maar ter plaatse, na wat rondritjes door Hoi An, vragend naar de weg door onze real Vietnamees, die we niet aan het verstand gepeuterd kregen waar we naar toe moesten, zitten we hier nu toch in het prachtig Vinh Hung Riverside Resort, en o, o, wat is het hier mooi. Ze hadden gelukkig nog 2 extra nachtjes vrij, want het was een pure gok, en onze taxi chauffeur die dus geen letter over de grens spreekt, hoe had hij ons aan een ander adres kunnen helpen, pfff. Als dit mis was gegaan, dan had ik in mn broek gep…. van de lach. Maar ‘t is gelukt en onze planning gaan we nu even bijstellen, zo zie je maar hoe gek het kan lopen.

Ben wel benieuwd wat voor kleren we morgen aan kunnen, want mn plunje plakt inmiddels aan mn lijffie. Had aan een handtasje voldoende gehad. Paar laagjes over elkaar was genoeg tot nu toe. Niettemin, we genieten enorm van alles in dit achterlijk arme en vieze landje, en wat een verwennerij is het toch in ons eigen kikkerlandje!!!!