2018 Op weg naar en verblijf in Caïro

Dag 8 Vrijdag 9 maart

Op weg naar Caïro

Vandaag schijnt het vertrekdag te zijn. Wij zijn de kluts wat kwijt met alle wijzigingen, we doen gewoon maar wat ons opgedragen wordt. Maar eerst is het weer genieten geblazen. Om 7.30u zitten we met de schuifdeuren open van onze hut met een vrij uitzicht over de Nijl. We liggen nu eindelijk niet tussen de andere schepen in, en we kunnen jullie vertellen, dit is amazing wakker worden hoor.

Met een bakkie in de hand zien we dat hier in Egypte een afvalverwerking alias “Avri” per boot is, grappig hoor. Die halen hier het afval van alle boten op. Je zou bijna denken dat ze in Egypte reinheid trotseren, maar wij weten wel beter, ha, ha. Ach, ze doen hun best en beter iets als niets, toch.

Om 8.30u gaan we voor de laatste keer genieten van ons heerlijke ontbijt. En we vinden het allemaal erg jammer dat we vanmiddag afscheid moeten nemen van dit fantastisch deel van onze rondreis. We hebben het hier meer dan TOP, het is reuze gezellig, personeel is ook TE gek, we kunnen zo snel geen minpuntje verzinnen. We krijgen hier meteen te horen dat we voor vertrek nog een vervroegde lunch kunnen gebruiken, das mooi meegenomen.

Dan gaan we nu snel over tot de orde van de dag, de koffers moeten gepakt, en dat doen we in een snel tempo zodat we zo lang mogelijk kunnen genieten op het bovendek. We varen vanmorgen nog naar Esna, een uurtje of 5 verderop. En genieten doen we, meer dan dat zelfs. Het is zo geweldig om hier over die prachtige Nijl rond te varen. Ook weer zo’n hoogtepunt van deze reis. We babbelen wat, drinken wat, nemen onze afgelopen dagen nog eens door, en we zijn het er allemaal over eens, het is echt een fantastische Nijlcruise met de Miss Egypt. Wie had dat gedacht met alle onzekerheid vooraf. Zie je, wij zitten hier toch maar mooi heerlijk te genieten in het meer dan zonnige Egypte.

Net voor de sluis van Esna zit het erop. Hier moeten we zo meteen vertrekken naar Luxor. We nemen tijdens onze echte laatste lunch afscheid van het personeel. Zonder al die toppers hadden we hier natuurlijk niet zo’n fijne tijd gehad, alle puzzelstukjes zijn hier gewoon goed in elkaar gevallen en heeft dat geresulteerd in een TOP week! Maar………het is weer zover, nu weer klimmen en klauteren, want boven aan de kade in Esna staat een busje klaar voor een transfer naar de luchthaven van Luxor.

Na een rustige rit van zo’n anderhalf uur komen we aan op de luchthaven van Luxor. We hebben hier om 18.30u een vlucht van een uurtje naar Caïro. En dan weet je het wel, de dag is zowat voorbij als we er aankomen. En dan is er weer een wijziging, we gaan niet naar het mooie Steigenberger Pyramids Hotel, maar nu naar Sonesta Caïro Hotel.

We zijn er helemaal niet blij mee, maar wat doe je eraan als je hier in het busje zit naar HET Sonesta Caïro Hotel. Enigste voordeel wat we zo snel kunnen bedenken is dat we dichterbij de luchthaven zitten, maar daar moeten we dan het uitzicht op de piramides voor inruilen, dus is dit geen goede deal. Ach, we doen het er maar mee, we hebben gewoonweg geen keus.

Eenmaal aangekomen bij Sonesta Caïro Hotel begint het ook hier met de zgn strenge veiligheidscontroles. Spiegel onder de bus, een bomhond, een scanband voor de koffers en tassen, ja, ja, daar zijn ze hier alleen al heel de dag druk mee, en niet alleen hier, maar tot nu toe in heel Egypte. Maar of het ECHT veilig is, wij hebben er niet echt veel vertrouwen in. Nu even inchecken en dan naar de kamer, super sjiek, er ontbreekt aan bijna niets, op ons zo geliefde balkon na. Pfffff, das effe afzien hoor. Geen gezellige boot meer, geen Roel en Ineke, die al naar Sharm el Sheik gevlogen zijn, het is echt even afkicken hoor. Maar goed, we zullen hier op onze kamer niet veel zijn, we gaan tenslotte morgen meteen weer op excursie.

Wij, de overgebleven 7 personen, hebben nog wel afgesproken dat we nog even met zijn allen een borrel drinken beneden in één van de barren, want daaraan is hier geen gebrek. Het is een echt business hotel, en dan weet je het wel, de borrel in werktijd kan niet gemist worden. En dat is hier dan ook het gemiddelde beeld, mannen in prachtig strak pak, lekkere borrel erbij en dat heet dan ZWOEGEN, ha, ha.

Maar we laten ons niet klein krijgen hier in de massa, we nemen ook plaats tussen het SPUL, schuiven alles aan de kant om allemaal bij elkaar te kunnen zitten en het is meteen een bende van jewelste, oei, oei. We bestellen een lekkere borrel en krijgen er meteen een schaaltje lekkere borrelzoutjes bij, van het huis, wat willen we nog meer. Na een paar borrels druipen we toch maar af, want morgen is het weer vroeg dag voor een nieuw avontuur hier in Caïro.

[metaslider id=5465]

Dag 9 Zaterdag 10 maart

Caïro, Egyptisch Museum, Piramides van Gizeh en De Grote Sfinx

Hier zitten we dan om 8.15u in het busje op weg naar het Egyptisch Museum. En meteen komen we terecht in een maffe verkeersgekte. Maar dat is niet zo gek, Caïro heeft wel 20 miljoen inwoners en die lijken nu allemaal om ons busje te krioelen, pffff. En daarnaast is Caïro één van de meest vervuilde steden ter wereld. En dat is hier goed te zien, het is hier grauw, geel en grijs, een combinatie van smog en fijnstof door al het woelend woestijnzand, wat niet echt bevorderlijk is voor een frisse ademhaling. Tja, we zijn nu hier en we gaan er een mooi dagje van maken.

We beginnen bij het Egyptisch Museum. En als we daar om 9.00u voor de deur staan, moeten we aansluiten in een fikse rij. Wat een drukte hier bij het ontwaken van de dag. We hebben hier in Caïro weer een nieuwe Nederlandstalige gids, Nedal El Dien en das een leuke kerel. Hij regelt weer de entree kaartjes voor ons en sneller als we dachten staan we binnen. Wel wederom extra betalen voor de fotocamera, LE 100 (5 euro). Dan weer de veiligheidschecks, daar zijn we inmiddels wars van. Tas af, schoenen uit, vest uit, riem af, enz. enz. en daarna alles weer bij elkaar sprokkelen, pffff.

En dan komt de klapper, wij moeten bij de kaartjes controle nog eens LE 300 (15 euro) extra betalen voor de videocamera, en onze gids gaat meteen in discussie. Maar veel Egyptenaren hebben nu niet het meest flexibele karakter, Nedal krijgt het niet voor elkaar dat we gewoon door kunnen lopen. Er zit dan ook niks anders op als het bedrag te betalen. Afgeven is geen optie volgens Nedal, dan zien we de camera waarschijnlijk nooit meer terug.

Het is wat, die camerafobie hier. Wel zie je hier iedereen met zijn mobiele telefoon foto’s en filmpjes schieten, snappen jullie het nog. Maar het ergste van alles is, voor het kaartje van de videocamera moet Nedal weer helemaal terug naar de ingang. En trouw als hij is, regelt hij het toch maar mooi voor ons. Op zo’n moment is een gids die bekend is met de gebruiken des lands toch wel een plusje.

Wat oproer en frustraties verder staan we hier nu toch in het super drukke, maar zeer interessante museum. Even wat uitleg:

Het museum is opgericht in 1858 en er is sindsdien een grote collectie vondsten verzameld. Hier zijn meer dan 130.000 antieke stukken uit het Oude, Midden en Nieuwe Rijk en de Late Tijd terug te vinden. De mummie van Ramses II is er, de volledige inboedel van het graf van Toetanchamon, Sfinxen, net als veel gevonden voorwerpen uit de piramiden van Gizeh. Het volledig intacte gouden dodenmasker van Toetanchamon is misschien wel het belangrijkste overblijfsel. Het museum heeft dan ook de grootste collectie aan faraonische kunst ter wereld. Deskundigen denken dat driekwart van alle Egyptische pronkstukken nog verborgen ligt onder het warme woestijnzand. Een uitbreiding in de toekomst is dus niet uitgesloten!

Na een korte duidelijke uitleg bij verschillende schatten krijgen we ruim de tijd rond te wandelen en foto’s te maken. En we moeten zeggen, het is hier bijzonder mooi, we kijken onze ogen uit. Wel staat veel in glazen vitrines wat het fotograferen een beetje moeilijk maakt. En dan het gouden masker van Toetanchamon, zo prachtig, maar daar mogen we weer geen foto’s van maken. Kwep is toch weer even ondeugend, en hebben we er een plaatje van kunnen schieten. Ook mogen we niet in de mummie kamer fotograferen, waar je ook nog eens extra entree moet betalen. Dan pikken we van deze schat wel een fotoke van internet, het is even niet anders. En met al deze grote hoeveelheden aan stukken uit de geschiedenis komen we genietend en wel weer bij de uitgang.

In de tijd dat we buiten wachten totdat we weer compleet zijn genieten we hier even van een bakkie, daar zijn we wel aan toe. En dan is het tijd de weg te vervolgen. We gaan vandaag naar nog meer moois. Het is weer een behoorlijk ritje, we komen zelfs nog langs het Steigenberger Pyramids Hotel wat inderdaad een prachtige locatie heeft, toch erg jammer hoor. Voordat we naar de piramides gaan vragen we of we eerst kunnen gaan lunchen, het is inmiddels al 12.30u. Dit lijkt ons een betere volgorde als dat Nedal ons voorstelt, die wil pas na het bezoek aan de piramides.

We hoeven het maar te vragen en het wordt geregeld. We komen even later bij een restaurant aan. En ja hoor, de vele bussen voor de deur verraden al aan waar we nu gaan eten. In een massaal sort of wegrestaurant, super ongezellig, een berg herrie, schreeuwerig, en een buffet tussen alle gasten in. Uiteindelijk is het is net te doen, maar daar is alles mee gezegd.

Nu weer in het busje op weg naar de Piramides in Gizeh, een voorstad van Caïro. Van veraf zie je de punten al boven alles uit steken. Wauw, dat wordt nog wat. Efkes klimmen en klauteren, waarom ook niet, en daar gaan we dan. Een super groot complex, prachtige en vooral de enorm grote piramides, tientallen kamelen, en natuurlijk de vele toeristen. En wat is dit amazing, om hier live rond te lopen. Weer even wat uitleg door Nedal, de inhoud hieronder samengevat:

De piramiden bestaan uit de “Grote Piramide”, Piramide van Cheops, de wat kleinere Piramide van Chefren, en de Piramide van Mykerinos. Daarnaast staan er een aantal kleinere piramiden die bekend staan als “koningin” piramiden. De piramiden werden tussen 2551 en 2472 voor Chr. gebouwd en zijn dankzij hun zeer stabiele constructie goed bewaard gebleven. De buitenste gepolijste witte kalksteenlaag is in de loop der tijd grotendeels verdwenen doordat men het materiaal heeft gebruikt voor andere bouwwerken. De piramide van Chefren heeft nog wel een deel van deze kalksteenbedekking op de top en is door dat ’topje’ goed herkenbaar. De Piramide van Cheops is één van de zeven klassieke wereldwonderen dat tot op de dag van vandaag bewaard is gebleven. In 1979 werden de piramiden van Gizeh tot werelderfgoed verklaard.

Het volgende verhaal is geschreven: Waarschijnlijk moest de piramide helpen bij de reis van de farao van het leven naar de dood. De schuine helling kon worden aangezien voor een trap naar de hemel. De vorm lijkt op de oerberg die in het scheppingsverhaal uit het water oprees. Hoewel het nog niet duidelijk is waarvoor die vorm zo gemaakt is, zijn de Egyptenaren in ieder geval wel geslaagd in het bouwen van een gigantisch graf.

Omdat de piramiden al ruim voor de geboorte van Christus werden gebouwd zou je verwachten dat de technische middelen niet voor handen zouden zijn om een bouwwerk te maken dat bijna geen afwijkingen vertoont. De piramiden zijn angstvallig precies. Men heeft in die tijd geprobeerd de muren evenwijdig te laten lopen aan de windrichtingen. En tot slot, de piramide heeft een grondvlak van ongeveer 230 x 230 meter, was oorspronkelijk 146 meter hoog en bevat ongeveer 2,3 miljoen stenen met elk een gemiddeld gewicht van 2500 kilogram. De piramide is nu nog 138 m hoog.

Zo, dit is dan in het kort ongeveer het verhaal achter deze schoonheid die wij hier met onze eigen ogen mogen aanschouwen. We lopen hier een tijd met open mond rond en gaan voor een fotomoment met het busje een stukje verderop. Ook hier wemelt het van de toeristen en is het moeilijk een mooi plaatje te schieten zonder vreemdelingen op de achtergrond. Maar we hebben wat, en de foto kan dan nog zo mooi zijn, wat we hier nu zien gaat ons netvlies niet meer af, meer dan GEWELDIG.

Nu weer op weg naar de volgende highlight. En ook deze is niet mis. We staan nu bij De Grote Sfinx. Inmiddels worden we stil van al deze hoogtepunten in Gizeh. Eerst maar weer een verhaaltje wat bij deze Sfinx hoort:

De grote Sfinx kijkt in oostelijke richting naar de opkomende zon. Hij is uitgehouwen uit een enorm kalksteenblok en heeft het lichaam van een leeuw die ligt en een hoofd van de farao. Waarschijnlijk had de Sfinx bij de 3 piramides van Gizeh het hoofd van Chefren. De bouwers van de Sfinx bouwden dit uit eerbied aan hun farao. De Sfinx is een soort bewaker van de piramide van Chefren in Gizeh. Door de eeuwen heen heeft het stuifzand de Sfinx tot het hoofd bedekt met zand. In 1818 probeerde de Italiaanse kapitein Giovanni Caviglia een weg naar de Sfinx te vinden. Het verwijderde het zand van de borst en ontdekte een kapel. Dit was een van de vele pogingen om het zand de verwijderen. Hij werd uiteindelijk in 1925 uitgegraven.

Tja, we weten echt bijna niets meer te zeggen. Deze dag is alles zooooooo adembenemend mooi. Ook hier is het een drukte van jewelste en wringen we ons naar de eerste linie om alles eens goed te bekijken. Je komt hier niet zomaar terecht en nu we er eenmaal zijn, nemen we ruim de tijd al dit moois in ons op te nemen. Enigszins overdonderd door alles lopen we op ons gemak weer terug naar het busje.

De middag is zowat om en Nedal vraagt ons een promotie filmpje te maken. Hij is bezig het reisbureau Egypte-Reis.nl op te starten en wij doen natuurlijk ons best te vertellen dat we een hele leuke dag met hem hebben. En wat meer dan fijn is, deze gids spreekt volledig Nederlands. Wij hopen dan ook dat hij goede zaken gaat doen in de toekomst, het lijkt ons dat er best vraag naar is, een goede en ook nog eens een leuke gids in het hectische Egypte.

Nu is het nog wel een uurtje terug naar ons hotel. We worden netjes afgezet en we spreken met elkaar af dat we straks gaan eten in het Italiaans restaurant in ons Sonesta Hotel. Ja, ja, aan restaurants ook geen gebrek, er zijn er hier verschillende. Maar voordat gaan we ons eerst maar eens opfrissen. dat is wel nodig na een dag in het zeer vieze maar o zo mooie Caïro. We lummelen effies op de kamer, drinken nog wat, nemen een douche en zakken met de lift weer naar benee. Op onze kamer is het verder niet veel, ook hier geen geen goed werkend internet, geen openslaande ramen, geen balkon, dit is ECHT niks voor ons.

In de bar van het hotel nemen we nog een borrel en als iedereen een beetje aan gedruppeld komt nemen we plaats in het Italiaans restaurant. Eigenlijk wel fijn dat we hier in de omgeving niet op zoek hoeven naar een betrouwbaar adres voor het avondeten, dit is toch een stukkie makkelijker. En we zitten hier leuk, een prachtig aangekleed restaurant, lekkere stoelen, een leuke versierde tafel waaraan we genieten van een heerlijke maaltijd. De prijzen vallen mee, dus een plusje voor dit moment, nie sleg, ha, ha.

En al raken we allemaal in de ban van een after diner dip, we besluiten toch nog een borrel te gaan drinken in de bar. Het is voor Christel de laatste avond met ons samen, zij blijft nog 2 dagen langer in Egypte. En we lachen weer wat af met z’n allen en vinden het jammer dat hier voor Christel onze wegen gaan scheiden. We hebben uiteindelijk een supertijd met elkaar gehad. Morgen net voor ons vertrek naar Sharm el Sheik kunnen we snel nog kort afscheid van nemen van elkaar. Voor nu wensen we iedereen welterusten, het kan wel weer voor vandaag!

[metaslider id=5518]

7 thoughts on “2018 Op weg naar en verblijf in Caïro

1. Cor en Wilna Duran

Hoi hoi Driek en Kwep,
    Wat heb je er weer een prachtig verhaal van gemaakt. Ook weer hele mooie en bijzondere dingen gezien, wij hebben genoten van de foto’s. Door jouw duidelijke verhaal kunnen wij toch weer een beetje meereizen. Zijn wij er ook achter dat je wat extra geld mee moet nemen om o.a. je camera’s in bezit te houden. Ze komen er daar ook achter extra geld te verdienen door dit soort trucjes.
    Hele fijne paasdagen voor jullie, wij gaan van 11 tot 18 april naar Fes en Meknes in Marokko. Dit zijn 2 koningssteden. Daarna spreken wij snel af. Liefs van ons tweetjes,Cor en Wilna.

2. Inge

Mooi weer en zo herkenbaar dat filmen wat je moet betalen terwijl iedereen met zn mobiel foto’s en film maakt. Was bij de Taj Mahal in India net zo. Je hebt er weer een prachtig levend verhaal van gemaakt, net alsof je er zelf bij bent.

3. Pappa en Zus

Na dit mooie verhaal,(weer met plezier gelezen)Denk ik dat jullie zelf nog een keer naar Steinberger hotel moeten gaaan .Zo,n reis flans jij wel in elkaar Wij wachten wel op foto,s

4. Ma de jong

Dat was weer een heel mooi verhaal ,Veel gezien Mooie foto.s Leuke vrienden
    Alles naar wens Het eten lekker ,Dat je wel veel moet betalen als je camera mee neemt ,
    Maar ja wij genieten er ook van toch ?

5. Ineke

Lieve mensen,
    Wat hebben jullie nog veel mooie dingen gezien en daarvan genoten.
    Toch enigszins spijtig moeten we constateren dat we de reis toch nog iets verder hadden moeten uitbreiden, jammer!
    Next time better. Voor ons een reden om nog eens terug te gaan? Alhoewel wat wij zo gezamenlijk beleefd hebben is eenmalig dat kun
    je niet overdoen. En dan die vieze stad Cairo.
    Prachtige foto’s en filmpjes die jij Hanny hebt gemaakt en gedeeld. Jij laat ons de reis steeds weer opnieuw beleven.

6. Petra

Wat mooi weer geschreven al die verhalen, petje af! Jullie hebben weer genoten. Alle dagen druk bezet best vermoeiend denk ik. En nu nog een paar dagen strand er achteraan om terug te denken aan dit alles. Heerlijk! Groetjes!

7. Mery

Behalve de Bomhond en de Avri per boot is er blijkbaar ook nog een heleboel moois en bezienswaardigs te aanschouwen in het oude Egypte. Prachtige foto’s hebben jullie gemaakt.