2014 Naar Melaka

Geen reacties op 2014 Naar Melaka

Dag 1  Zaterdag 25 januari  Schiphol-Singapore

Jaja, het is zover. Kim en Bertran brengen ons deze keer weg, zeker zo gezellie. Op een kleine storing des tijds na, gaan we tegen achten op weg naar Schiphol. Omdat we wat later zijn als gepland is het een snelle bak koffie, afscheid nemen van elkaar en voor ons inchecken geblazen. Nog even een wat oponthoud bij de douane, met de vraag of we misschien meer als € 10.000,00 contanten bij ons hebben, ja, ja, waar zien ze ons wel voor aan. Wat een grapjassen zeg. Maar na een check bij de Belastingdienst voor eventuele openstaande schulden mogen we het land uit. Alles verloopt vlotjes en we nemen plaats in onze zetel 36A en 36B voor een vlucht van bijna 12 uur. En het is echt waar Singapore Airlines is een topper. Ruime zitplaatsen, lekkere stoelen, een heerlijke lunch en het ontbijt is toppie, en tussendoor wordt super verwent met VEEL  TE VEEL lekkers, zodat je met een rond buikje uitstapt op de plek van bestemming.

Dag 2  Zondag 26 Januari   Singapore-Melaka

Hè, hè, we zijn er hoor. Het is en blijft een hele zit die 12 uur. Maar we landen we om 5.30u plaatselijke tijd op Changi Airport in Singapore. Even de koffers ophalen en dan maar eens op zoek naar een taxi. Maar warempel, direct zien we een rookruimte, waar we natuurlijk meteen gebruik van maken. Vernuftig bedacht hiero, een buitenruimte waar het poepiedruk is.  Zo, dat is al een goed begin van de dag, ha, ha. Nu op zoek naar de koffers en dat gaat allemaal vanzelf. Nou ja, check hier check daar, wat moet je toch vaak je tas zowat leegplunderen voordat ze geloven dat je alleen maar de gezellige toerist komt uithangen. Nu op zoek naar een taxi, en die zijn er hoor. Niet één of twee, nee honderden. Die hebben allemaal netjes een aansluitend vaknummer, je springt erin, teller aan, en gaan met de banaan

Dit zorgt ervoor dat we al om 7.00u bij City Plaza staan, waar pas om 9.00u de Delima bus vertrekt naar Melaka. Even wat rondstruinen hier, maar al snel blijkt dat we in een welvarende omgeving zijn, waar ze niet voor dag en dauw aan het werk gaan. Daarbij is het ook nog zondag, dus ja. Maar zo rond 8.00u toch maar eens een voorbijganger aangesproken, en één straat verderop is er koffie te krijgen, volgens deze beste persoon. Sjok sjok, daar gaan we dan, bepakt met bagage toch maar wat  oversteekjes gewaagd. En ja hoor, een soort foodcourt, met diverse eet en drink stalletjes. We bestellen er koffie bij een stalletje die liters in één kwartier verkopen, en de echte pruttelkoffie, niks espressomachine, gewoon DE koffiepot, zeefje erop, koffie erin en gieten maar. We vermaken ons hier opperbest, alleen al de heerlijke luchten van al dat lekkere Aziatische eten hier, hmmmm. Maar wij houden het voor nu alleen effies bij de koffie, ons buikje is nog strak van het Singapore Airlines food.

Nu is het zover dat we terug moeten om onze bus tickets op te halen, dat bij een kantoortje kan in dat City Plaza. Van hier vertrekt ook de bus naar Melaka. Alle handelingen uitgevoerd en we zitten om 9.00u inderdaad in de bus. Na een half uur door Singapore gecrost te hebben komen we aan bij de grenspost van Maleisië. Allemaal uitstappen voor paspoort controle. Wat een klus, wij hadden de verkeerde rij gekozen, een lui frammes aan deze balie. De andere rijen slonken, maar die van ons, zowat geen beweging in te krijgen. Gelukkig sprong een andere medewerkster bij, want die had haar rij allang weggewerkt, en na ruim 20 minuten sprongen we weer in onze bus. Pfff.

Tot onze verbazing moesten we na 5 minuten rijden bij een ander grenskantoor toch weer uit de bus. Nu moest alle bagage er ook uit, weer paspoortcontrole, bagagecheck, sodeju, we zijn er toch wel klaar mee, we hebben net zoveel controles gehad, als dat we uren aan het reizen zijn. Maar goed, even de chagrijnige chauffeur gevraagd hoe lang deze reis nog gaat duren, 4 uur en zonder stop grijnst hij ons toe. Ach ja, we zien wel, we hebben geen keuze hè.

Na mooie een rit, in een super groene omgeving, komen we om 13.00u aan op Melaka Sentral. Pffff, dit zit erop. En wat is het hier heet, de poriën spatten open en de stralen lopen direct van ons vermoeide lijffie. Eerst even een plasje plegen, en ja hoor, het voor ons welbekende gat in de grond, zo’n hurktoilet, waar volgens mij iedereen overheen piest, wat een stank. Maar ja, je moet wat he, dus Kweppie spettert ook maar wat aan hiero, en maakt dat ze snel weer buiten staat, bah, bah. Nu even een plan trekken. Want we zijn er nog niet. We moeten nog Maleisisch geld hebben, en een taxi naar ons Guesthouse. Maar nergens een Meastro logo te bekennen, en tegen beter weten in de verschillende ATM’s geprobeerd. Nee hoor, dat gaat niet lukken zo. Dan maar wisselen, want we moeten toch geld hebben om de taxi te betalen, die ons uiteindelijk rond 14.00u afzet bij Wayfarer Guesthouse in oud Melaka. We vallen hier gesloopt binnen, en de eigenaresse legt even het één en ander uit en daar gaan we tot besluit met volle bepakking nog even 3 fikse trappen op. Ja, ja, vakantie heet dit, hihi. Maar……….een mooie grote kamer, een badkamer waar je een feessie in kunt geven zo groot, en een heerlijk groot balkon uitkijkend over het water. Hier ploffen we dan ook even neer, want oei, oei, 24 uur onderweg, 7 uur tijdverschil, 30 graden, even acclimatiseren hoor.

Kweppie wil eigenlijk meteen een douchje pikken, maar Driekie wil
effe een drankje nuttigen. En wat denken jullie……………..het drankje is winnaar. Even zoeken naar een geschikt terrasje, en aan de overkant bij ons Guesthouse nemen we plaats. Hier nuttigen we wat, maar ons lichaam en geest laat ons in de steek, we moeten echt effe opfrissen om de rest van de dag te kunnen gaan overleven. En dat opfrissen dat werkt wel, waardoor we toch deze dag nog volgemaakt hebben met een bezoek aan een leuk restaurantje aan het water, de zondagavond markt in Jonker Street en  de family geskypt. Maar nu is toch echt de tijd aangebroken dat we van onze welverdiende nachtrust gaan genieten. Om 22.00u kruipen we in een heerlijk bed, dus dat moet gaan lukken.